بورس کوین
مرجع خبری، آموزشی و تحلیلی بازار رمزارز
Bitcoin
$68,084.04
+785.42
Ethereum
$3,273.14
+22.01
Litecoin
$71.55
+0.29
DigitalCash
$26.78
+0.51
Monero
$162.69
-1.16
Nxt
$0.00
0
Ethereum Classic
$22.87
+0.28
Dogecoin
$0.14
+0.01

سهم ایران از بازار جهانی رمز ارز

سهم ایران از بازارجهانی رمز ارز 1.5 تریلیون دلاری چقدر است ؟

0 95

سهم ایران از بازارجهانی رمز ارز

مقدمه

این مطلب در ابتدای هر فصل بروزرسانی می شود

ارزهای دیجیتال پدیده ایی شگرف اقتصادی ناشی از خلاقیت و نوآوری اقتصادی در بستر دانش آی تی IT است و تقریبا اکثریت کارشناسان اقتصادی و مالی اهمیت و تاثیر شگرف آن بر آینده و توسعه اقتصادی، نقل و انتقالات و ابزار پرداخت نوین جهانی را تائید کرده اند.

کشورهای دارای نظام دمکراتیک، که عمدتا دارای نظام اقتصاد بازار آزاد هستند ( عمد تا غرب )، با استقبال غیر رسمی و ارائه بستر لازم، به اعتبار و ارزش این دارایی جدید در جهت منافع ملی و رشد و توسعه آن کمک کرده اند، مثال بارز آن کشور آمریکا است که در اقدامی جسورانه سهام شرکت صرافی کوین بیس در بورس نزدک (NASDAQ )، دومین بورس بزرگ جهان و امریکا را عرضه کردند. همچنین پی پال امکان خرید با رمزارز را رسما ارائه کرد و کارت اعتباری معروف جهانی ویزا کارت پرداخت با رمز ارزها را امکان‌پذیر کرد. مطمعنا تا کنون با اخبار و توئیت های جنجالی ایلان ماسک صاحب شرکت بزرگ تسلا با پذیرش بیت کوین برای خرید محصولات تسلا ( البته به دلیل مسائل زیست محیطی با رمز ارز دوج جایگزین کرد ) سورپرایز شده اید.

به طور کلی حاکمیت و دولتهای سلطه طلب و تمامیت خواه که عموما دارای نظام سیاسی غیر دمکراتیک و نظام اقتصادی دولتی و شبه دولتی هستند، با فلسفه رمز ارز و مکانیزم بلاکچین و فعالیتهای مرتبط که سلطه و نفوذ آنها را از دسترسی به سرمایه مردم محروم و یا محدود می کند، بشدت مخالفت می کنند.

برغم نگرانی های بحق نهادهای امنیتی، اقتصادی و مالی بین المللی که از احتمال استفاده گروهای تروریستی و قاچاقچیان محلی و بین المللی ( انتقال منابع مالی و پولشویی ) آن اظهار نگرانی کرده اند، کشورهای پیشرفته گامهای بسیار امیدوارگننده ایی برای استفاده هوشمندانه و کاربردی از این ابزار چدید محصول پیوند مبارک دنیای اقتصاد و ای تی IT برداشته اند.

متاسفانه در کشور عزیزمان ایران مقامات و مسئولان زیربط استقبال و برخورد مناسبی با ارز رمزها به عنوان یک فرصت منحصر بفرد نداشته اند و بجز پراکنده گویی های غیر کارشناسی و ایجاد ترس و بدبینی به آینده این ابزار مهم، عملا با بی توجه ای به اهمیت و تاثیرات مثبت آن بر اقتصاد و ثروت ملی، قدرت و ظرفیت اشتغالزایی و ثروت اندوزی، کشور و مردم را از این عطیه علمی، فن آوری اطلاعات و اقتصادی محروم کرده اند و با تدوین مقررات و آئین نامه های بحت آور ! ( که با فلسفه رمز ارز در تضاد است) و سختگیرانه، عملا بخش زیادی از سرمایه خرد مردم، صاحبان کسب و کار خرد و حتی کارخانه داران زیادی را به فعالیتهای زیر زمینی تشویق و هدایت کرده است. رکود اقتصادی مزمن 30 ساله ناشی از تحریمهای کمر شکن آمریکا و شرایط بد اقتصادی کشور و از همه مهمتر ظهور نامیمون کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، اقبال عمومی و سرعت توجه به فعالیت غیررسمی و غیر قانونی ارز رمزها در هر دو بعد استخراج  و معاملات را افزایش داده است.

این در حالیست که برای سرمایه گذاران و استخراج کنندگان رمزارز خارجی، قوانین سهل و جذابی وجود دارد که همین عامل بسبب سرازیر شدن بی سرو صدای شرکت های چینی برای فعالیت و تاسیس مزارع استخراج رمز ارز درکشور بویژه مناطق مرکزی و جنوبی کشور شده است. انرژی ارزان، نیروی کار ارزان در کنار قوانین و مقررات سهل اخذ مجوز و فعالیت و آزادی کامل برای نقل و انتقال ارزها، مهمترین انگیزه این سرمایه گذاری ذکر شده است.

 بازارجهانی رمزارز

تا زمان نگارش این مطلب (ساعت 22 سوم خرداد 1400 برابر 24 می 2021 )، بیش از 10,030 نوع رمز ارز تولید شده است. ارزش بازاری کل رمز ارزها بیش از 1.58 تریلیون دلار است. بیش از 45 درصد از ارزش کل بازار رمز ارز متعلق به اولین رمز ارز جهان و سلطان کوینها یعنی بیت کوین است.

 یک نکته قابل تامل در بازار ارزهای دیجیتال اینکه بمروز شاهد ورود چرخه سرمایه  از بیت کوین به سمت آلتکوین‌ها می باشیم که سبب افزایش تنوع و رشد قیمتی آلتکوین‌ها هستیم. این نکته، ریسک بازار را افزایش می‌دهد اما از آنطرف می تواند عامل امیدواری و امنیت این بازار درافزایش توجه و استقبال عمومی بویژه از سوی سرمایه گذارن و خالاقان سیستم ارز رمز جدید و همچنین استخراج گننده ها و زنجیره صنعت و ار همه مهمتر و ملموستر، معامله گران این ارز رمزها باشد

 براساس گزارش پایگاه اطلاعاتی BitOoda  که در زمینه ماینینگ ارز دیجیتال و بیت کوین فعالیت می‌کند، نشان داد که ایران با سهم ۸ درصدی، سومین کشور جهان در استخراج بیت کوین است متاسفانه این استخراج تماما غیر‌رسمی و زیرزمینی است.
پنجاه درصد استخراج ارزهای دیجیتال در جهان در اختیار چین است. آمریکا  14 درصد و در مقام‌های بعدی ایران، روسیه و قزاقستان با سهم ۸ درصد، قرار گرفته‌اند. براساس این گزارش، میانگین هزینه برق ماینرهای بیت کوین 3 صدم  دلار به ازای هر کیلووات است و هزینه میانگین استخراج یک بیت کوین برای هر ماینر 5 هزار دلار است.

پیش‌بینی استخراج بیت‌کوین در ایران

در خصوص میزان تولید، دارایی و معاملات رمزارز، امار و اطلاعات قابل استناد در داخل وجود ندارد ( و یا منتشر نمی شود ) و همواره با تردید و بصورت کلی و گاه ضد و نقیض منتشر می شود.

معاونت طرح و برنامه وزارت صمت در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که استخراج جهانی (سالانه) بیت‌کوین به 324 هزارخواهد رسید. برآورد استخراج سالانه در ایران نیز با دو فرضیه متفاوت استخراج کنندگان دارای مجوز ( که عموما نمی توانند پروانه بهره‌برداری دریافت کنند ) و استخراج کنند گان فعلی و غیررسمی ( حدود 6 درصد تولید جهانی) تنظیم شده است،

با وجود سهم حدود 6 درصدی ایران از تولید جهانی رمز ارز، عملا استفاده از این سرمایه در تجارت خارجی کشور کارآیی چندانی ندارد. آمار مجوزهای صادره جواز تاسیس در کشور بیش از 33,000 فقره است که به دلیل قوانین سختگیرانه و بروکراسی زمانبر و خسته کننده، تا کنون بیش از ۱۵ فقره پروانه بهره‌برداری برای رمز ارزها صادر نشده است.

موسسه‌ بلاکچین الیپتیک Elliptic در تازه ترین گزارش خود که امروز منتشر شد، اعلام کرد ایران سالانه حدود یک میلیارد دلار از محل تولید بیت‌ کوین برای کاهش تأثیر تحریم‌های وضع‌ شده توسط آمریکا درآمد کسب می‌کند اینکه چه مقدار آن توسط عموم ( که عموما غیر قانونی و زیر زمینی است ) و چه مقدار توسط  توسط مزارع در اختیار نهادها و سازمانهای حاکمیتی ودولتی است، امار روشنی وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.